مادربرد چیست؟ آشنایی با اجزای مادربرد

این مادربرد رده بالا دارای یک بخش VRM عالی، هیترهای بزرگ‌تر، هدرهای فن بیشتر و همچنین امکانات ذخیره سازی بالاتر هستند. مادربرد Micro-ATX هم از ویژگی‌های خوبی برخوردار است و هم اینکه از نظر جمع و جور بودن، می‌تواند مورد توجه کاربران زیادی قرار بگیرد. از آن‌جایی که این محصول از مادربرد ITX بزرگ‌تر است، اسلات و پورت بیشتری هم برای آن می‌توان در نظر گرفت. این در حالی است که مادربرد Full ATX از آن بزرگ‌تر بوده و اندازه متفاوتی نسبت به همدیگر خواهند داشت.

اکثر بازی های مدرن بیشتر از پردازنده گرافیکی به پردازنده گرافیکی شما نیاز دارند. درنتیجه باتری برای ذخیره‌سازی اطلاعات مانند ساعت، کاربرد خواهد داشت. یک مادربرد ATX تقریبا تمام قابلیت‌های لازم برای کاربر‌های حرفه‌ای مثل توانایی اورکلاک، پشتیبانی از چند دستگاه‌ ذخیره‌سازی، پردازنده‌های با کیفیت، حداکثر رم بالاتر و… رو داره. مادربردهای ATX می‌تونن تا چند سال ارتقای سخت افزارتون رو پشتیبانی کنن.

  • این یک چیز کاملا عادی و منطقی است، اما موارد استثنا هم در این رابطه وجود دارد که می‌توانید به واسطه آن ویژگی‌های بیشتری را روی یک صفحه کوچک‌تر نسبت به صفحه بزرگ‌تر داشته باشید.
  • برای چنین عملکردی کلماتی همچون Clear CMOS یا Reset to Defaults را یافته و کلیک کنید.
  • پردازنده شرکت اینتل با مدل core i7 جزو ششمین نسل از پردازنده های این شرکت است که با به کارگیری معماری اسکای لیک ساخته شده است.
  • یا شاید شما یک کامپیوتر می خواهید که از انتقال سریع داده ها از طریق تاندربولت 3 پشتیبانی کند؛ در این صورت شما یه یک مادربرد با اتصال Thunderbolt 3 نیاز خواهید داشت.

بسیاری از چیپ‌های پل جنوبی نیازی به خنک‌کنندگی اضافی ندارند و این چیپ‌ها می‌توانند فقط توسط هیت سینک خنک شوند. ایسوس در رتبه‌بندی تولیدکنندگان مادربرد، رتبۀ اول را به خود اختصاص داده است و همچنین در فروش سخت‌افزار کامپیوتر در سال گذشته نیز رتبۀ ششم را در بین تمام شرکت‌ها کسب کرد. ۱۰ تولیدکنندۀ بزرگ مادربرد کامپیوتر در جهان در سال ۲۰۲۰ پیشرو در مسیر رشد هستند. ایسوس بزرگ‌ترین تولیدکنندۀ مادربرد در جهان است که بیش از ۱۳٪ از سهم درآمد را در بازار جهانی مادربرد به خود اختصاص داده است.

در مورد شیارهای PCI-E M۲ باید بگوییم این شیارها با نام PCI-E NVMe نیز شناخته می‌شوند ولی به هر حال کارکردشان همانی است که در بالا ذکر شد. مادربردهای امروزی بسته به نوع و مدل‌شان ممکن است دارای یک یا چند شیار PCI-E M۲ باشند. بد نیست بدانید سرعت درایوهای SSD با رابط NVMe که در این شیارها نصب می‌شوند بین ۵ تا ۱۰ برابر بیشتر از درایوهای SSD با رابط SATA و بین ۳۰ تا ۵۰ برابر بیشتر از درایوهای HDD با همین رابط است. چیزی که در مورد شیارهای PCI-E باید به خاطر بسپارید نسخه آن‌هاست چرا که نسخه شیار نیز در پهنای باند آن تاثیر دارد (این شامل تمام شیارهای PCI-E چه شیارهای PCI-E معمولی با اندازه‌های ذکر شده و چه شیارهای PCI-E M۲ می‌شود). خوشبختانه اگر اندازه شیار PCI-E از اندازه رابط کارت بزرگتر باشد باز هم امکان نصب کارت در آن وجود خواهد داشت.

مادربرد گیمینگ ایسوس TUF GAMING Z690-PLUS D4 ا ASUS TUF GAMING Z690-PLUS D4 LGA 1700 Motherboard

انتخاب مادربرد ، یکی از تصمیمات مهم در زمان تهیه و یا ارتقاء یک کامپیوتر است .انتخاب فوق ، علاوه بر تاثیر مستقیم بر عملکرد فعلی سیستم ، بیانگر انعطاف سیستم در زمان ارتقاء نیز می باشد . قابلیت های فعلی یک کامپیوتر و پتانسیل های ارتقاء آن در آینده ، جملگی به نوع مادربرد انتخابی بستگی خواهد داشت . امروزه بر روی مادربردها ، پورت های پیشرفته ای نظیر  FireWare IEEE 1394و یا USB 2.0 و حتی کارت های ( تراشه ) صدای شش کاناله و کنترل های RAID وجود داشته که می توان از آنان در زمان ارتقاء سیستم و بدون نیاز به نصب امکانات جانبی دیگر ، استفاده بعمل آورد. بعد از سوار شدن قطعات سخت افزاری روی مادربرد و اتصال آن به برق مورد نیازش، مادربرد بخش های مختلف را به هم متصل کرده و در کنار این که وظیفه انتقال برق به قطعات مختلف را بر عهده دارد، انتقال اطلاعات بین این قطعات را نیز انجام می دهد. پس از مدتی خط تولید محصولات اصلی این شرکت با نام تجاری جی فورس به بازار عرضه گردید. خوب است بدانید که محصولات این برند رقیب اصلی نام تجاری رادئون از محصولات شرکت AMD است.

پورت Ethernet (LAN) و خروجی آنتن Wi-Fi

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار